Fra en baggård i Nordvest med et udprintet katalog over et fåtal genbrugte byggematerialer til en landsdækkende webshop med over 100.000 varer på lager. Rejsen har været præget af tilfældigheder og hårdt arbejde, men altid et brændende ønske om at gøre en forskel.
Midt på væggen i den lange, smalle gang, der adskiller Genbygs kontorlokale fra et lager fyldt til randen med smukke og finurlige, gamle dørgreb, hænger et fotografi dækket af et let lag støv. Har man sin daglige gang i lokalerne, vil man ikke umiddelbart spotte det blandt de mange ting og sager, der igennem tiden er kravlet ind i bygningen.
Noget trætte, men fulde af entusiasme, smiler 12 unge mennesker til kameraet, mens de poserer ved siden af et lille kolonihavehus. Kløvermarks-projektet. Det er her, at historien om Genbyg starter.
“I yderkanten af Christianshavns Vold byggede vi et kolonihavehus udelukkende ud af bæredygtige, genanvendelige materialer. Det var et slags demonstrationsprojekt. Jesper var tømrer og lærer på projektet, og jeg stod for at beskrive og søge penge til det. Det var her, at idéen til Genbyg startede,” fortæller grundlægger og medejer af Genbyg, Tom Jørgensen.
Det er Jesper Holmberg, Genbygs anden grundlægger og medejer, som Tom taler om. De lærte hinanden at kende igennem en græsrodsforening. Men det var, da det sidste søm blev banket i kolonihavehuset, at de besluttede sig for at samarbejde om noget større. Et bæredygtigt byggemarked. Genbyg.
“Det var så svært at finde bæredygtige materialer til kolonihave-projektet, så derfor opstod idéen. Jeg søgte penge gennem Den Grønne Jobpulje, som daværende miljøminister Svend Auken havde etableret, til at starte Genbyg - og dem fik vi. På det tidspunkt var Jesper på rundrejse i USA på motorcykel, så jeg sendte ham besked om, at nu måtte han gerne komme hjem. Vi skulle i gang, siger Tom.
Ørnevej 59 blev Genbygs første adresse. Det var en baggård i Nordvest i København, hvor Tom og Jesper fik lov til at leje lokalerne for 1.500 kr. om måneden. Der var dog et par betingelser, som fulgte med:
De skulle holde øje med, at den ældre herre på adressen havde det godt. Og så skulle naboens Fiat have lov til at parkere på grunden. Det sagde de ja til.
“Det var egentlig en meget naiv start. Tilgangen til bæredygtighed og genbrug var lidt sådan: Man fik fat i en gammel radiator, malede den sort, og så var vi i gang med at ændre verden,” siger Tom og griner.
“Den mentalitet har faktisk fuldt os lige siden. Det er ligesom blevet DNA’et i Genbyg. Vi gør det bare. Vi springer ud i tingene,” siger Jesper.
Det var slet ikke meningen, at Genbyg kun skulle sælge genbrug. Da Tom og Jesper slog dørene op for første gang i baggården i Nordvest i 1998, var det som et mere økologisk byggemarked. Her var halvdelen af varerne nye, bæredygtige byggematerialer - og resten var genbrug.
“Vi var inspireret af Den Grønne Hal på Christiania. Men vi fandt hurtigt ud af, at det var noget avanceret at sælge bæredygtige, nye byggematerialer. Man tjente heller ikke særligt på det, og leverandørerne var meget små. Det krævede simpelthen en kæmpe viden, og jeg tror slet ikke, at samfundet var klar til det dengang,” siger Jesper.
“Nej, verden var slet ikke klar. Og så var kontrasten mellem det nye og det genbrugte også svær at sælge. Så vi gik ‘all in’ på genbrug og koncentrerede os om det,” siger Tom.
Dét kunne kunderne forstå. Så Genbyg voksede. Men efter otte år i Nordvest måtte de se sig om efter nye lokaler til deres byggemarked, for der skulle opføres boliger på grunden i det nu hastigt voksende byområde. Og som med så meget andet i Tom og Jespers historie, var det tilfældigheder, der ledte dem til den nuværende adresse på Amager Landevej 185 i Kastrup.
“Det var meget, meget tilfældigt, at det blev her. Jeg havde ledt efter lokaler overalt i København. Men en dag besluttede jeg mig for at cykle ud af Amager Landevej, selvom jeg aldrig rigtig har været herude. Og der hang så et skilt på bygningen: “Til salg eller til leje”, siger Tom.
“Vi startede med at leje os ind, og det første lange stykke tid gik vi og satte det i stand. Det var der kun lige penge til, så det var en stor sejr, da vi kunne åbne dørene for kunderne,” siger Jesper.
I starten var gårdspladsen fyldt med grus i stedet for asfalt, og de to ud af tre store haller på grunden blev brugt af et biludlejningsfirma, som accelererede så hurtigt ud af pladsen, at kunderne måtte springe for livet. Butiksbygningen kom også først i brug senere hen, så i starten blev alt solgt fra en pavillon i indkørslen.
Ganske tidligt i Genbygs historie begynder Tom og Jesper at tage billeder af de forskellige genbrugsmaterialer, de får ind. De vil gøre det mere systematisk og overskueligt for kunderne at finde de rigtige varer - og de vil hæve niveauet for at købe genbrug.
I starten bliver billederne printet ud og forsigtigt sat i et ringbind. Det bladrede kunderne ivrigt i for at finde det rigtige sprossede vindue eller genbrugsgulv. Men da internettet rigtig tog fat, øjnede de en mulighed.
“Vi lurede ret hurtigt, at Genbyg skulle på internettet. Det skulle synliggøres. Så vi fik lavet en hjemmeside, hvor vi kunne registrere alting. Men det var et kæmpe arbejde. Og hver eneste aften skulle man huske at fjerne de varer, der var solgt. Jeg husker det som, at vi ringede sammen hele tiden,” griner Jesper, og fortsætter:
“Men det blev ligesom grundstenen til det, vi gør i dag.”
Det er ikke kun internettet, som har været en udfordring i Genbygs historie. Hverken Tom eller Jesper lægger skjul på, at det har været en lang og sej kamp for at nå dertil, hvor de er i dag.
“Det sværeste har været, når man virkelig har syntes, at man har knoklet og arbejdet hårdt, og der så blev ved med at være bump på vejen,” siger Tom.
“Ja, det har været en lang kamp. Det er ingen hemmelighed, at vi aldrig har været sindssygt gode til at drive forretning. Vi er draget af en passion og et ønske om at forandre,” siger Jesper.
“Heldigvis har vi altid haft en rigtig godt partnerskab, og vi har været gode til at hive hinanden op, når det har været hårdt,” siger Tom.
Tom og Jesper har måtte opfinde alting selv, for dengang var der hverken konkurrenter og ligesindede at kigge til. Og byggebranchen er et svært sted at trænge igennem til, når det skal handle mere om profit end grønne løsninger. De sidste fem år har de dog virkelig begyndt at kunne se en forandring og vilje mod mere bæredygtige og genanvendelige løsninger i byggebranchen. Derfor håber de også, at flere store virksomheder vil prioritere det i fremtiden.
“Det ville jo være fantastisk, hvis det var dem, der har pengene, som gør det. Så det ikke er os, der ikke har pengene, der skal gøre det,” siger Jesper med et smil på læben.
“Når det har været virkelig svært, har vi ofte stillet os selv spørgsmålet, hvorfor vi gør det. Men for os er Genbyg dét, der giver mest værdi for samfundet og for os selv - og det er det, der driver os. At gøre en forskel,” siger Jesper.
Der skal turbo på den grønne omstilling. Derfor køber Carl Ras og Enemærke & Petersen sig ind i genbrugsbyggemarkedet Genbyg med 20% hver - for de tre nye partnere er overbeviste om, at den grønne omstilling kræver store, åbne samarbejder på tværs af branchen.
“Hver eneste dag ser vi tusindvis af brugbare byggematerialer gå til spilde. Genbrug skal planlægges i starten af byggeprojektet - og så skal vi skalere op og sætte volumen på, så det bliver mere attraktivt og tilgængeligt at arbejde med brugte byggematerialer i branchen,” siger medejer og direktør i Genbyg, Tom Jørgensen. “Vores erfaring fortæller os, at der er et stort uudnyttet potentiale for mere genbrug og bæredygtighed i byggebranchen. Men vi er en mindre virksomhed, så det kræver flere kompetencer og viden udefra, hvis vi skal hente det potentiale. Derfor har vi nu teamet op med to stærke partnere for at gøre det muligt,” siger administrerende direktør og medejer af Genbyg, Jesper Holmberg. Genbyg blev grundlagt for 24 år siden af ejerne i en baggård i Nordvest med en ambition om at male byggebranchen grøn. Målet har altid været at gøre det nemt at handle brugt, og de var de første til at gøre salg af genbrugsbyggematerialer systematiseret og digitalt - og de har været førende lige siden. For Genbyg betyder partnerskabet, at de skal vokse til en større virksomhed. Derfor starter der snart en stor rekrutteringsproces af flere medarbejdere indenfor bl.a. salg, indkøb og lagerarbejde.
Vi skal skabe et økosystem for materialer
For entreprenørvirksomheden Enemærke & Petersen betyder det nye partnerskab, at de kan få skabt et bæredygtigt system for både nye og brugte materialer. “Et stort ben i vores forretning er renoveringer, og efter nedrivning står vi med store mængder materialer, der kan genanvendes. Her har vi et behov for at skabe et økosystem, som sikrer, at både nedrevne materialer og ubrugte overskudsmaterialer genanvendes i større skala. Det er derfor oplagt, at vi nu investerer i Genbyg, der har know-how og erfaring til at hjælpe os med at skabe det økosystem,” siger administrerende direktør i Enemærke & Petersen, Troels Aggersbo, og fortsætter: “Genbygs erfaring med registrering af materialer er afgørende. Det er en forudsætning for, at vi kan hjælpe vores bygherrer mod en væsentlig forbedring af CO2-regnskabet.”
Vi har et ansvar i branchen
Carl Ras ønsker at give håndværkerne bedre adgang til bæredygtige byggematerialer, og med 90 års tilstedeværelse som grossist i byggebranchen ser de det også som deres pligt at bidrage så konkret som muligt i initiativer, der kan flytte branchen i en bæredygtig retning. “Med investeringen i Genbyg ønsker vi at forstærke genbrugsbyggemarkedet, så de kan skabe et tilstrækkeligt attraktivt udbud af brugte byggematerialer til at realisere den efterspørgsel, som vi er overbeviste om, der er,” siger administrerende direktør i Carl Ras, Gorm Rasmussen, og fortsætter: “Vi er meget optaget af, at dette skal ske gennem store samarbejder på tværs af branchen. På samme tid er det vigtigt for os, at dette bliver en fælles agenda, hvor alle er velkommen. Ved at invitere andre entreprenører med i et fællesskab er det vores overbevisning, at vi kan skyde genvej til at skabe skala og et tilstrækkeligt udbud.”
Kontakt kommunikationsansvarlig hos Genbyg:
Frederikke Pontoppidan, frederikke@genbyg.dk, tlf. 23 62 21 06